Effektmåling med internetstatistik & logfilanalyse

Sådan måler du websitets effekt

Effekten af sitet kan og bør måles løbende - og på mere differentierede parametre end blot det ofte sete "antal besøg" eller "User sessions". Sitets logfil/statistik er en helt central og enestående kilde til data, der kan fortælle om brugerne anvender sitet som ønsket og om effekten af sitet er tilfredsstillende. Det er langtfra alle webhoteller der tilbyder adgang til logfilen, hvor en lang række data om brugeren logges. Ofte tilbydes man dog en online-statistik.

Websitets internetstatistik - tolkning & faldgruber
At komme til bunds i talmængden og forstå baggrunden for tallene en vej belagt med faldgruber.

 

Fakta-sider

 

Her finder du flere fakta om internetstatistik og logfilsanalyse

Her finder du guide om brugervenlighedstest og usabilityanalyser

Der kan måles på mange parametre - lige fra den mest basale "antal besøg" på sitet og helt ned til den enkelte besøgendes kliks på sitet. Det vil sige hvilke sider brugeren har set og i hvilken rækkefølge. Mange anvender "antal besøg", men dette tal siger faktisk intet om sitets trafikprofil og brugerenes konkrete adfærd, såsom

  • Hvad består trafikken af?
  • Hvor mange "usersession" er reelle og mange er besøg fra søgemaskinerobotter
  • Hvor kommer brugerne fra?
  • Konverteringsrater fra besøgende til bruger
  • Hvilke søgeord anvendte brugere for at finde sitet mv

  • Mange medarbejdere har virksomhedens hjemmeside som startside, hvilket kan øge antallet af dagelig besøg på hjemmesiden ganske betragteligt med en skævvridning af trafikprofilen som resultat. I statistikken ser det ud som om mange kun ser én side på sitet - og derpå forlader sitet igen. Det kunne være blevet tolket som et brugervenlighedsproblem.

    Abilitor tilbyder 3 typer produkter indenfor måling og tolkning af sitets effekt:

  • SiteStatistik | Trafikprofil & Brugeradfærd
  • LogfilAnalyse | Teknisk profil
  • LogfilAnalyse | Trafikprofil & Brugeradfærd

  • SiteStatistik | Trafikprofil & Brugeradfærd

    SiteStatistik er en analyse for sites, som har et online statistikmodul tilknyttet. Besøgstrafikken renses såvidt muligt for irrelevant trafik f.eks. organisationens egen brug af sitet, søgemaskine-spidere mv. Resultatet sammenfattes i en overskuelig rapport med kommentarer og en samlet konklusion. Resultatet kan også præsenteres ved et møde, hvor der er lejlighed til at stille uddybende spørgsmål om sitets trafikprofil.

    LogfilAnalyse | Teknisk profil
    LogfilAnalyse forudsætter adgang til sitets rå logfil. En logfil kan være på flere hundrede tusinde linier og kan kun omsættes til en brugbar analyse med avanceret software. En stor logfil tager timer at analysere. Resultatet er en rapport bestående af statistik og grafer, men uden analyse af sitets trafik og brugernes adfærd.

    LogfilAnalyse | Trafikprofil & Brugeradfærd
    LogfilAnalyse | Trafikprofil & Brugeradfærd forudsætter ligeledes adgang til sitets rå logfil. Logfilens trafikprofil analyseres og kommenteres mht. optimering af sitet. Derudover analyseres brugernes adfærd på sitet i forhold til de mål, der er fastsat for sitet. Målet er at identficere optimal brugeradfærd f.eks. hvilke søgemaskiner, der giver de mest relevante brugere. Det er typisk denne type information, marketing-ansvarlige efterspørger.

    Hjælp til valg af af statistikprogrammer / statistik-software
    Som nævnt er det langtfra alle webhoteller der tilbyder adgang til logfilen. Ofte tilbydes man en online-statistik, der dog kan være af meget skiftende anvendelighed. Derfor tilbyder Abilitor rådgivning ifm. anskaffelse af enten software eller køb af statistik-ydelser. I tilfælde af at webhotellet ikke tilbyder en anvendelig statistik vil der være alternative muligheder.

    Andre målemetoder / datakilder
    Det er muligt at måle på andre parametre, såsom brugertilfredshed eller afdække mere om brugerprofilen på sitet gennem online-surveys / spørgeskemaundersøgelser.

    Cookies-teknologi er også en meget udbredt metode.

    Se samlet oversigt alle usability-produkter

    Brugervenlighed, test & optimering

    Effektmåling, statistik & logfilanalyse

    Onlinesurveys & spørgeskema-
    undersøgelser

    Konsulentydelser & strategisk rådgivning

    Kurser, workshop & foredrag

    Referencer

    Priser & tilbudsgivning

    Om Abilitor

    Aalborg
    Scheelsminde
    Tlf. 70208015
    Mobil 26237015
    Ophavsret & Ansvar
     
     
    BLOGGEN

    Henrik Hansen blogger:


    Forelæsning, AAU: Brugerdrevent onlinesalg & -marketing

    Oplæg: Optimering og bedre usability med Google Analytics

    GABC 2011: Highlights fra Google Analytics-konference

    KL & Det Offentlige kløjs i brugervenlighed – ups!

    Usability: Strategisk værktøjskasse med 10 års Learnings & Best Practice

    Domænesag: PBS’s image lider ubodelig skade

    Gå til blog.abilitor.dk
    BØGER

    Boganmeldelse af Motiverende Design
    - pligtlæsning for fagfolk

    ARTIKLER

    Internetkoncept og kravspecifikation for det effektive website

    Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

    10 år efter The DOT-COM Gold Rush, men stadig aktuelle artikler om
    Usability - et overset ledelsesansvar

    Internetløsning - ikke satsning

    APROPOS

    Godt at vide:
    Definition af brugervenlighed

    ***

    Hver måned klikker ca. 2,1 mio. brugere
    på løsninger, som Abilitor arbejder med.

    Få selv aktuel viden om dine brugeres adfærd på Nettet:
    Kontakt Abilitor

    Se reference-liste her.

     
    Til forsiden

    ForsideTip en venKontakt  • Oversigt 

     
    www.abilitor.dk Google 
    topbar