Brugervenlighed, usability-test og optimering

Brugervenligt webdesign kan opnås med kvalitative analyser, såsom usabilitytest, brugertest, fokusgruppe-interview mv. Vælg testomfang efter behov!

Abilitor tilbyder brugervenlighedstest i færdige moduler, men sammensætter også gerne test og testforløb efter specifikke behov. Afgørende er det at sondre mellem brugervenlighedstest og optimering af

  • Det færdige site
  • Det nye site

  • Brugervenlighedstest og optimering af det færdige site

     

    Fakta-sider

     

    Her finder du fakta om de mest gængse metoder

  • Brugerworkshop
  • Interview
  • Brugervenlighedsanalyse
  • Brugervenlighedstest

    Her finder du hele guiden om brugervenlighedstest og usabilityanalyser

  • Tages der udgangspunkt i et eksisterende (eller måske næsten færdigt) site - er der 3 niveauer at teste og optimere brugervenlighed på:

  • UsabilityCheck
  • UsabilityTest | Expert
  • UsabilityTest | Slutbruger
  • Forskellen er, at jo flere parametre og data, der medtages jo mere detaljeret og præcis bliver testen og dens angivelser til optimering. I "Slutbruger"-udgaven anvendes data fra brugeres arbejde med sitet, hvilket giver det absolut højeste sikkerhed for at sitet er optimeret.

    UsabilityCheck
    Er der brug for en status og et hurtigt overblik over hvor godt sitet generelt placerer sig mht. grundlæggende brugervenlighed er et UsabilityCheck et velegnet og meget konkret værktøj. Et UsabilityCheck er en mindre udgave af den noget mere omfattende UsabilityTest | Expert, men omfatter alligevel ca. 40 målepunkter. Fokus er på forsiden, fordi det er her mange sites mister potentielle brugere. Kombinationen af metodik fra den større test kombineret med individuel vurdering af sitets mest basale elementer giver et effektivt redskab, når det gælder måling af sitets grundlæggende brugervenlighed. Som sådan virker testen også som en kvalitetskontrol. I en let modificeret udgave kan testen med fordel anvendes som design-test, hvis sitet er under udvikling og endnu ikke online. Afrapporteringen er en kortfattet rapport.

    UsabilityTest | Expert
    Expert-testen tager udgangspunkt i et UsabilityCheck af forsiden men ellers hører enhver sammenligning mellem de 2 test op. Analysen er altid tilpasset det enkelte site. Blandt andet medtages en række stikprøver af sitets funktionaliteter efter aftale med kunden - typisk udfra de mål, der er sat i forhold til målgruppen. Alle resultaterne vægtes i forhold til målgruppens interneterfaring og typiske adfærd. UsabilityTest | Expert er langt mere omfattende og inddrager langt flere parametre i analysen og bliver derved langt mere specifik i forhold til det enkelte site. Rapporteringen er en detaljeret gennemgang af sitet med skærmbilleder, konklusioner og angivelse af løsninger. Rapporten indeholder bådet et afsnit med Executive Summary for beslutningstageren og en løsningsliste til webmasteren.

    UsabilityTest | Slutbruger
    I forbindelse med ebusiness, ehandel, extranet eller andre typer sites, hvor det er helt afgørende at brugeren kan anvende og udnytte sitet kommer denne test til sin ret. Løsningen præsenteres overfor typisk 5 brugere fra målgruppen - en for en. Skal der alene vurderes på hvilken test, der giver størst garanti for om et site fungerer overfor målgruppen - så er UsabilityTest | Slutbruger den eneste test, der kan give noget der ligner en garanti.

    Metoden bygger på den internationalt anerkendte "tænke højt"-metode, der i vid udstrækning anvendes til analyse af brugervenlighed.

    Afrapporteringen består af en bilags-del, der sammenfatter brugeradfærden tematisk og en analysedel med skærmbilleder, konklusioner og angivelse af løsninger. Rapporten indeholder bådet et afsnit med Executive Summary for beslutningstageren og en løsningsliste til webmasteren.

    Hvilken test skal du vælge
    Jo større sikkerhed for brugervenlighed og tilfredshed hos målgruppen, jo mere omfattende test. Er du i tvivl, så spørg din usabilitykonsulent.

    Adhoc & individualiserede test-forløb
    Abilitor sammensætter gerne test og testforløb, efter specifikke behov, som ovenstående moduler ikke dækker. Ovenstående test-moduler kan med fordel kombineres. Men under udvikling af et nyt site er tiden ofte knap, og der er typisk behov for hurtig adhoc-rådgivning til afklaring af spørgsmål eller enkeltstående problematikker.


    Det kommende nye site

    Er der tale om et nyt site, hvor sitet skal bygges fra bunden, er det muligt at inddrage brugerne af det kommende site meget tidligt i "bygge-processen". Jo større investering, der er afsat til det kommende site - jo mere bør man inddrage målgruppen for at sikre at sitet også bliver sin investering værd. Følgende viser et eksempel på, hvordan test og målgruppeinddragelse kan ske under hele udviklingsforløbet.

  • KonceptTest | Slutbruger
  • MålgruppeAnalyse | Kravspecificering
  • DesignTest | Expert
  • UsabilityTest | Expert
  • UsabilityTest | Slutbruger
  • Bemærk at målgruppeinddragelse både kan ske direkte og indirekte. Inddrages målgruppen direkte betyder det at personer fra målgruppen inddrages undervejs f.eks. ifm. forkusgruppeinterview.

    Vælger man den indirekte målgruppeinddragelse er det usabilitykonsulentens opgave at repræsentere målgruppen. Sidstnævnte løsning har den fordel at det ofte er lettere tidsmæssigt og forbundet med færre omkostninger at gøre brug af en usabilitykonsulent fremfor at skulle i dialog med flere enkeltpersoner. Til gengæld vil der være spørgsmål og punkter hvor konsulenten må melde pas, fordi konsulenten umuligt kan gøre rede for alle forhold hos målgruppen.

    Der er således både fordele og ulemper mht. direkte/indirekte brugerinddragelse. Den konkrete situation vil være styrende for hvad der er mest hensigstmæssigt.

    Se samlet oversigt over alle usability-moduler

    Brugervenlighed, test & optimering

    Effektmåling, statistik & logfilanalyse

    Onlinesurveys & spørgeskema-
    undersøgelser

    Konsulentydelser & strategisk rådgivning

    Kurser, workshop & foredrag

    Referencer

    Priser & tilbudsgivning

    Om Abilitor

    Aalborg
    Scheelsminde
    Tlf. 70208015
    Mobil 26237015
    Ophavsret & Ansvar
     
     
    BLOGGEN

    Henrik Hansen blogger:


    Forelæsning, AAU: Brugerdrevent onlinesalg & -marketing

    Oplæg: Optimering og bedre usability med Google Analytics

    GABC 2011: Highlights fra Google Analytics-konference

    KL & Det Offentlige kløjs i brugervenlighed – ups!

    Usability: Strategisk værktøjskasse med 10 års Learnings & Best Practice

    Domænesag: PBS’s image lider ubodelig skade

    Gå til blog.abilitor.dk
    BØGER

    Boganmeldelse af Motiverende Design
    - pligtlæsning for fagfolk

    ARTIKLER

    Internetkoncept og kravspecifikation for det effektive website

    Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

    10 år efter The DOT-COM Gold Rush, men stadig aktuelle artikler om
    Usability - et overset ledelsesansvar

    Internetløsning - ikke satsning

    APROPOS

    Godt at vide:
    Definition af brugervenlighed

    ***

    Hver måned klikker ca. 2,1 mio. brugere
    på løsninger, som Abilitor arbejder med.

    Få selv aktuel viden om dine brugeres adfærd på Nettet:
    Kontakt Abilitor

    Se reference-liste her.

     
    Til forsiden

    ForsideTip en venKontakt  • Oversigt 

     
    www.abilitor.dk Google 
    topbar