Fakta om online-surveys
Spørgeskemaer på internettet er et hit fordi det er en relativ let metode til at indsamle data på.
Dataindsamling via spørgeskemaer/surveys på internettet ses i mange udgaver. Teknisk er de også meget forskellige selvom de alle bygger på processen: Indsamling til en databaseserver, analyse og afrapportering. Spørgeskemaundersøgelser kan købes enkeltvis, som abonnement eller som software, hvor man selv sætter en server op. For brugeren betyder dette dog mindre: Typisk taster brugeren sine svar ind i en formular på en HTML-side, som kan være på én enkelt side, men også opdelt i flere sider. De fleste systemer tilbyder en meget enkelt (grov) afrapportering af dataene - ofte blot en kategorisering. En egentlig analyse skal man selv kunne håndtere.
Anvendelighed
Specifik til at afdække brugervenlighed må det fastslåes
at en online-undersøgelse ikke alene kan afdække en hjemmesides
brugervenlighed, men man kan få et fingerpeg om brugernes almene
tilfredshed med en række parametre, som relaterer sig til hjemmesidens
brugervenlighed. Som tendensundersøgelse er metoden fortrinlig
og kan give en her-og-nu status om sitets brugervenlighed. Dog er dataene
ofte så generelle at der ikke er grundlag for egentlig fejlfinding.
Til at afdække, f.eks. demografiske data om brugerne på
websitet, er metoden den eneste mulige. Korrekt grebet an er metoden
anvendelig hos alle typer sites med et professionelt sigte.
Lønsomhed
Hvis man selv har kompetencen og kendskab til arbejdet med statistiske
data er kosteffektiviteten helt i top. Mange vælger derfor ofte
"færdige test".
Ulemper
Online spørgeskemaundersøgelser består teoretisk
set af en stikprøve i et mere eller mindre veldefineret univers.
Dette medfører ofte forskellige typer fejlkilder, hvorfor en
online-survey aldrig bør stå alene - og slet ikke hvis
tendenserne i undersøgelsen ikke er klare. En anden væsentlig
fejlkilde er spørgsmålene, som ofte ses formuleret forkert.
Onlinesurveys - spørgeskema på websitet |
||
Anvendelighed |
Optimal lønsomhed |
Ulemper |
Giver "hård" data-dokumentation (kvatitative data) Kan anvendes som "fattigmands-test" Eneste metode til at afdække brugernes demografiske data |
Bedst på sites med en vis trafik, men giver stort udbytte på alle typer sites. |
Lav svarprocent = stor usikkerhed Kræver omhyggelig udformning af spørgsmål Er kun en tendensundersøgelse Giver ingen løsninger |
Fakta-sider i guiden
Guiden består af en introside samt en række faktasider med detaljerede beskrivelser:
Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser
Brugerworkshop
Interview
Brugervenlighedsanalyse
Brugervenlighedstest
Onlinesurvey
Onlinestatistik
Logfilsanalyse
Eyetracking
Ydelsestest
Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,