Fakta om online-surveys

Spørgeskemaer på internettet er et hit fordi det er en relativ let metode til at indsamle data på.

Dataindsamling via spørgeskemaer/surveys på internettet ses i mange udgaver. Teknisk er de også meget forskellige selvom de alle bygger på processen: Indsamling til en databaseserver, analyse og afrapportering. Spørgeskemaundersøgelser kan købes enkeltvis, som abonnement eller som software, hvor man selv sætter en server op. For brugeren betyder dette dog mindre: Typisk taster brugeren sine svar ind i en formular på en HTML-side, som kan være på én enkelt side, men også opdelt i flere sider. De fleste systemer tilbyder en meget enkelt (grov) afrapportering af dataene - ofte blot en kategorisering. En egentlig analyse skal man selv kunne håndtere.

Anvendelighed
Specifik til at afdække brugervenlighed må det fastslåes at en online-undersøgelse ikke alene kan afdække en hjemmesides brugervenlighed, men man kan få et fingerpeg om brugernes almene tilfredshed med en række parametre, som relaterer sig til hjemmesidens brugervenlighed. Som tendensundersøgelse er metoden fortrinlig og kan give en her-og-nu status om sitets brugervenlighed. Dog er dataene ofte så generelle at der ikke er grundlag for egentlig fejlfinding. Til at afdække, f.eks. demografiske data om brugerne på websitet, er metoden den eneste mulige. Korrekt grebet an er metoden anvendelig hos alle typer sites med et professionelt sigte.

Lønsomhed
Hvis man selv har kompetencen og kendskab til arbejdet med statistiske data er kosteffektiviteten helt i top. Mange vælger derfor ofte "færdige test".

Ulemper
Online spørgeskemaundersøgelser består teoretisk set af en stikprøve i et mere eller mindre veldefineret univers. Dette medfører ofte forskellige typer fejlkilder, hvorfor en online-survey aldrig bør stå alene - og slet ikke hvis tendenserne i undersøgelsen ikke er klare. En anden væsentlig fejlkilde er spørgsmålene, som ofte ses formuleret forkert.

Onlinesurveys - spørgeskema på websitet

Anvendelighed

Optimal lønsomhed

Ulemper

Giver "hård" data-dokumentation (kvatitative data)

God som understøttelse af Tænke Højt-metoden

Kan anvendes som "fattigmands-test"

Eneste metode til at afdække brugernes demografiske data

Bedst på sites med en vis trafik, men giver stort udbytte på alle typer sites.

Lav svarprocent = stor usikkerhed

Kræver omhyggelig udformning af spørgsmål

Er kun en tendensundersøgelse

Giver ingen løsninger

Fakta-sider i guiden

Guiden består af en introside samt en række faktasider med detaljerede beskrivelser:

Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

  • Brugerworkshop
  • Interview
  • Brugervenlighedsanalyse
  • Brugervenlighedstest
  • Onlinesurvey
  • Onlinestatistik
  • Logfilsanalyse
  • Eyetracking
  • Ydelsestest
  • Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,

     

    Brugervenlighed, test & optimering

    Effektmåling, statistik & logfilanalyse

    Onlinesurveys & spørgeskema-
    undersøgelser

    Konsulentydelser & strategisk rådgivning

    Kurser, workshop & foredrag

    Referencer

    Priser & tilbudsgivning

    Om Abilitor

    Aalborg
    Scheelsminde
    Tlf. 70208015
    Mobil 26237015
    Ophavsret & Ansvar
     
     
    BLOGGEN

    Henrik Hansen blogger:


    Forelæsning, AAU: Brugerdrevent onlinesalg & -marketing

    Oplæg: Optimering og bedre usability med Google Analytics

    GABC 2011: Highlights fra Google Analytics-konference

    KL & Det Offentlige kløjs i brugervenlighed – ups!

    Usability: Strategisk værktøjskasse med 10 års Learnings & Best Practice

    Domænesag: PBS’s image lider ubodelig skade

    Gå til blog.abilitor.dk
    BØGER

    Boganmeldelse af Motiverende Design
    - pligtlæsning for fagfolk

    ARTIKLER

    Internetkoncept og kravspecifikation for det effektive website

    Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

    10 år efter The DOT-COM Gold Rush, men stadig aktuelle artikler om
    Usability - et overset ledelsesansvar

    Internetløsning - ikke satsning

    APROPOS

    Godt at vide:
    Definition af brugervenlighed

    ***

    Hver måned klikker ca. 2,1 mio. brugere
    på løsninger, som Abilitor arbejder med.

    Få selv aktuel viden om dine brugeres adfærd på Nettet:
    Kontakt Abilitor

    Se reference-liste her.

     
    Til forsiden

    ForsideTip en venKontakt  • Oversigt 

     
    www.abilitor.dk Google 
    topbar