Fakta om interview
Det individuelle interview er en meget enkel og fleksibel metode, når der skal researches hos målgruppen. Metoden kaldes også "dybde interview".
Den vel mest enkle metode til at afdække forhold hos brugerne er ved simpelthen at interviewe dem. Det kan ske personligt og telefonisk. Skal man i dybden med et emne, bør det foregå personligt. Interview indgår ofte i tænkehøjt-testen. Data fra interviewet dokumenteres gennem notater eller båndoptagelse. Evt. en kombination.
Anvendelighed
Et redskab, der isoleret set er let at anvende og hurtig kan sættes
i værk. Glimrende til at afdække behov, forventninger og
holdninger - specielt på mere følsomme områder. Nogle
gange den eneste metode, hvis f.eks. målgruppen er travle beslutningstagere.
De fleste kan afse 5-10-15 minutter til "en snak", men ikke
nødvendigvis til et møde, der ikke vedkommer dem direkte.
Lønsomhed
Afgørende hvis man arbejder med et helt nyt koncept og god til
at afdække f.eks. forventninger og behov hos målgruppen.
Interview i kombination med tænkehøjt-testen kan give meget
præcise analyser af, hvor sitet performer.
Ulemper
Selv med den bedste spørgeteknik er interviewet i sagens natur
mere styret end et fokusgruppe-interview.
Individuelt interview |
||
Anvendelighed |
Optimal lønsomhed |
Ulemper |
Afdækker hurtigt forventninger og behov hos enkeltpersoner
|
Alle typer sites |
Mere styret og mindre dynamisk end fokusgruppeinterview |
Fakta-sider i guiden
Guiden består af en introside samt en række faktasider med detaljerede beskrivelser:
Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser
Brugerworkshop
Interview
Brugervenlighedsanalyse
Brugervenlighedstest
Onlinesurvey
Onlinestatistik
Logfilsanalyse
Eyetracking
Ydelsestest
Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,