Fakta om eyetracking

Eyetracking-analyse dokumenterer øjnenes bevægelser og viser hvilke elementer personen har set og hvor længe.

Med stor nøjagtighed kan der måles, hvad brugere ser på hjemmesiden og i nogle tilfælde også hvor længe de gør det. Den tekniske løsning varierer og metoden udvikles fortsat løbende. Metoden kombineres ofte med elementer fra tænkehøjt-testen.

Anvendelighed
Velegnet hvor præcis måling og dokumentation af brugerens "øjen-trafik" er afgørende, f.eks. som kvantitative data for tænkehøjt-testen og ved optimering af bannere og bannerplaceringer. 

Lønsomhed
I det generelle tilfælde hvor usability måles med tænkehøjt-testen, er det usikkert, om det kan betale sig med denne ekstra omkostning for at dokumentere fejl på en side. Men har man brug for den ekstra dokumentation, er kombinationen eyetracking/tænkehøjt en stærk kombination. 

Ulemper
Forholdvis bekostelig og kan ikke stå alene. Selvom datamaterialet er af kvantitativ art medfører det faktum, at der ofte kun gennemføres få testsession at analysen som eyetracking-dataene understøtter stadig er en kvalitativ analyse.

Eyetracking

Anvendelighed

Optimal lønsomhed

Ulemper

Giver "hård" data-dokumentation

God som understøttelse af Tænke Højt-metoden

God til test af specifikke elementer på et site, f.eks. banner

Pretest af bannerreklamer/ bannerplacering, optimering og fejlfinding på store løsninger

Isoleret set begrænset anvendelig

Bekostelig

Fakta-sider i guiden

Guiden består af en introside samt en række faktasider med detaljerede beskrivelser:

Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

  • Brugerworkshop
  • Interview
  • Brugervenlighedsanalyse
  • Brugervenlighedstest
  • Onlinesurvey
  • Onlinestatistik
  • Logfilsanalyse
  • Eyetracking
  • Ydelsestest
  • Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,

    Brugervenlighed, test & optimering

    Effektmåling, statistik & logfilanalyse

    Onlinesurveys & spørgeskema-
    undersøgelser

    Konsulentydelser & strategisk rådgivning

    Kurser, workshop & foredrag

    Referencer

    Priser & tilbudsgivning

    Om Abilitor

    Aalborg
    Scheelsminde
    Tlf. 70208015
    Mobil 26237015
    Ophavsret & Ansvar
     
     
    BLOGGEN

    Henrik Hansen blogger:


    Forelæsning, AAU: Brugerdrevent onlinesalg & -marketing

    Oplæg: Optimering og bedre usability med Google Analytics

    GABC 2011: Highlights fra Google Analytics-konference

    KL & Det Offentlige kløjs i brugervenlighed – ups!

    Usability: Strategisk værktøjskasse med 10 års Learnings & Best Practice

    Domænesag: PBS’s image lider ubodelig skade

    Gå til blog.abilitor.dk
    BØGER

    Boganmeldelse af Motiverende Design
    - pligtlæsning for fagfolk

    ARTIKLER

    Internetkoncept og kravspecifikation for det effektive website

    Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

    10 år efter The DOT-COM Gold Rush, men stadig aktuelle artikler om
    Usability - et overset ledelsesansvar

    Internetløsning - ikke satsning

    APROPOS

    Godt at vide:
    Definition af brugervenlighed

    ***

    Hver måned klikker ca. 2,1 mio. brugere
    på løsninger, som Abilitor arbejder med.

    Få selv aktuel viden om dine brugeres adfærd på Nettet:
    Kontakt Abilitor

    Se reference-liste her.

     
    Til forsiden

    ForsideTip en venKontakt  • Oversigt 

     
    www.abilitor.dk Google 
    topbar