Fakta om eyetracking
Eyetracking-analyse dokumenterer øjnenes bevægelser og viser hvilke elementer personen har set og hvor længe.
Med stor nøjagtighed kan der måles, hvad brugere ser på hjemmesiden og i nogle tilfælde også hvor længe de gør det. Den tekniske løsning varierer og metoden udvikles fortsat løbende. Metoden kombineres ofte med elementer fra tænkehøjt-testen.
Anvendelighed
Velegnet hvor præcis måling og dokumentation af brugerens
"øjen-trafik" er afgørende, f.eks. som kvantitative
data for tænkehøjt-testen og ved optimering af bannere
og bannerplaceringer.
Lønsomhed
I det generelle tilfælde hvor usability måles med tænkehøjt-testen,
er det usikkert, om det kan betale sig med denne ekstra omkostning for
at dokumentere fejl på en side. Men har man brug for den ekstra
dokumentation, er kombinationen eyetracking/tænkehøjt en
stærk kombination.
Ulemper
Forholdvis bekostelig og kan ikke stå alene. Selvom datamaterialet
er af kvantitativ art medfører det faktum, at der ofte kun gennemføres
få testsession at analysen som eyetracking-dataene understøtter
stadig er en kvalitativ analyse.
Eyetracking |
||
Anvendelighed |
Optimal lønsomhed |
Ulemper |
Giver "hård" data-dokumentation |
Pretest af bannerreklamer/ bannerplacering, optimering og fejlfinding på store løsninger |
Isoleret set begrænset anvendelig |
Fakta-sider i guiden
Guiden består af en introside samt en række faktasider med detaljerede beskrivelser:
Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser
Brugerworkshop
Interview
Brugervenlighedsanalyse
Brugervenlighedstest
Onlinesurvey
Onlinestatistik
Logfilsanalyse
Eyetracking
Ydelsestest
Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,