Fakta om brugerworkshop
En brugerworkshop er et tilpasset fokusgruppeinterview - også kaldet paneldiskussion, brugerdiskussion, gruppeinterview m.fl.
Fællestræk er, at man nøje udvælger 8-12 deltagere fra målgruppen til en "snak" omkring et bord - og ofte med brug af projekter, tavle og andet. "Snakken" deltagerne imellem er dog nøje initieret af en observatør/moderator, som ydermere guider deltagerne og "styrer" gruppeprocesserne og -dynamikken. Data fra mødet dokumenteres gennem notater, båndoptagelse eller videooptagelse. Evt. en kombination.
Anvendelighed
Stærkt redskab, når målet er at få indblik i
brugernes reaktioner på og associationer til et design, et koncept
eller måske blot en idé. Kan give et væsentligt kvalitativt
input til udviklingsfasen for sitet, fordi emnet oftere bliver vendt
og drejet mere indgående og med inddragelse af flere vinkler,
end hvis der havde været tale om individuelle interview med hver
deltager.
Lønsomhed
Afgørende hvis man arbejder med et helt nyt koncept og god til
at afdække f.eks. forventninger og behov hos målgruppen.
Kender man sin målgruppe og deres behov indgående i forvejen
f.eks. gennem direkte kontakt med kunder, fra analyser eller marketing-aktiviteter,
er det ikke sikkert et fokusgruppe-interview kan tilføre væsentligt
nyt.
Ulemper
Det kan være svært og til tider umuligt at bringe de rette
personer, f.eks. travle forretningsfolk sammen for at deltage i en fokusgruppe
eller paneldiskussion. Meninger kan være påvirket af gruppepres
og er der tale om emner som deltagerne opfatter som "følsomme",
holder nogle deltagere måske lav profil. Tilhører deltagerne/sitet
BtB-segmentet vil der blandt deltagerne være en tilbøjelighed
til at optræde objektivt, korrekt og afmålt til skade for
udbyttet. I stedet bør man overveje individuelle interview.
Brugerworkshop (tilpasset fokusgruppeinterview) |
||
Anvendelighed |
Optimal lønsomhed |
Ulemper |
Giver bredt kvalitativt indblik i målgruppens reaktioner og associationer
til f.eks. idé, design, koncept og funktionalitet. |
Særdeles velegnet i udviklingsfasen af nyt site/koncept for mellemstore
og store webløsninger |
At skulle samle 8-12 deltagere på én gang |
Fakta-sider i guiden
Guiden består af en introside samt en række faktasider med detaljerede beskrivelser:
Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser
Brugerworkshop
Interview
Brugervenlighedsanalyse
Brugervenlighedstest
Onlinesurvey
Onlinestatistik
Logfilsanalyse
Eyetracking
Ydelsestest
Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,