Fakta om brugervenlighedstest

Brugertest, "tænke højt"-testen - kaldes den af de fleste.

Fællestræk er, at et antal brugere - ofte 5 - individuelt udfører et antal forudbestemte opgaver på et site, taler højt samtidigt  og overvåges af en observatør/evaluator. Nogle afvikler testen i et specielt designet testlab med observationsrum, videoovervågning mv., mens andre besøger brugeren i brugerens egne omgivelser. Nogle giver brugeren meget konkrete opgaver og andre arbejder mere i brugsscenarier, hvor brugeren gennem åbne spørgsmål motiveres til at arbejde med sitet.

Anvendelighed
Anvendelse af brugere fra målgruppen giver det bedste datagrundlag for at vurdere sitet. Erfaringsmæssigt findes op til 4 ud af 5 væsentlige fejl af brugerne. Brugeroplevelsen kan ikke anfægtes. Andre forhold omkring løsningen kan medtages, f.eks. interview, der afdækker forhold omkring sitets brandingevne eller andre kvalitative forhold, der kan øge brugstilfredsheden.

Lønsomhed
For sitet hvor det er afgørende vigtigt, at brugervenligheden er 100 % optimal, f.eks. ved et e-handelssite, et site der skal understøtte virksomhedens salgsprocesser, hvor trafikken er høj og/eller alle besøgende er meget vigtige, giver denne løsning en meget høj grad af sikkerhed. Servicerer websitet flere målgrupper kan man med fordel nøjes med at inddrage 3 personer fra hver målgruppe.

Ulemper
Inddragelsen og test med brugere tager tid - ofte 3-4 uger - på grund af de mange arbejdsprocesser: Opgaver/scenarier, rekruttering, afvikling af sessions, afrapportering. Testen kan pga. højt timeforbrug være forholdsvis omkostningstung. Men det afhænger naturligvis af konsulentens timepris og en række praktiske forhold. 

Tænke Højt - brugervenlighedstest

Anvendelighed

Optimal lønsomhed

Ulemper

Udpeger både grundlæggende fejl og mere komplekse fejltyper i f.eks. brugsflow

I kombination med interview kan mange forhold belyses ganske præcist.

I kombination med kvantitative undersøgelser opnås præcis dokumentation

Kvalitetssikring af e-handelssitet, sitet med stor trafik eller på sitets med meget kritiske brugere

Relativ lang produktionstid

Fakta-sider i guiden

Guiden består af en introside samt en række faktasider med detaljerede beskrivelser:

Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

  • Brugerworkshop
  • Interview
  • Brugervenlighedsanalyse
  • Brugervenlighedstest
  • Onlinesurvey
  • Onlinestatistik
  • Logfilsanalyse
  • Eyetracking
  • Ydelsestest
  • Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,

     

     

     

    Brugervenlighed, test & optimering

    Effektmåling, statistik & logfilanalyse

    Onlinesurveys & spørgeskema-
    undersøgelser

    Konsulentydelser & strategisk rådgivning

    Kurser, workshop & foredrag

    Referencer

    Priser & tilbudsgivning

    Om Abilitor

    Aalborg
    Scheelsminde
    Tlf. 70208015
    Mobil 26237015
    Ophavsret & Ansvar
     
     
    BLOGGEN

    Henrik Hansen blogger:

    Bloggen er på pause
    BØGER

    Boganmeldelse af Motiverende Design
    - pligtlæsning for fagfolk

    ARTIKLER

    Internetkoncept og kravspecifikation for det effektive website

    Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

    10 år efter The DOT-COM Gold Rush, men stadig aktuelle artikler om
    Usability - et overset ledelsesansvar

    Internetløsning - ikke satsning

    APROPOS

    Godt at vide:
    Definition af brugervenlighed

    ***

    Hver måned klikker ca. 2,1 mio. brugere
    på løsninger, som Abilitor arbejder med.

    Få selv aktuel viden om dine brugeres adfærd på Nettet:
    Kontakt Abilitor

    Se reference-liste her.

     
    Til forsiden

    ForsideTip en venKontakt  • Oversigt 

     
    www.abilitor.dk Google 
    topbar