Fakta om brugervenlighedstest
Brugertest, "tænke højt"-testen - kaldes den af de fleste.
Fællestræk er, at et antal brugere - ofte 5 - individuelt udfører et antal forudbestemte opgaver på et site, taler højt samtidigt og overvåges af en observatør/evaluator. Nogle afvikler testen i et specielt designet testlab med observationsrum, videoovervågning mv., mens andre besøger brugeren i brugerens egne omgivelser. Nogle giver brugeren meget konkrete opgaver og andre arbejder mere i brugsscenarier, hvor brugeren gennem åbne spørgsmål motiveres til at arbejde med sitet.
Anvendelighed
Anvendelse af brugere fra målgruppen giver det bedste datagrundlag
for at vurdere sitet. Erfaringsmæssigt findes op til 4 ud af 5
væsentlige fejl af brugerne. Brugeroplevelsen kan ikke anfægtes.
Andre forhold omkring løsningen kan medtages, f.eks. interview,
der afdækker forhold omkring sitets brandingevne eller andre kvalitative
forhold, der kan øge brugstilfredsheden.
Lønsomhed
For sitet hvor det er afgørende vigtigt, at brugervenligheden
er 100 % optimal, f.eks. ved et e-handelssite, et site der skal understøtte
virksomhedens salgsprocesser, hvor trafikken er høj og/eller
alle besøgende er meget vigtige, giver denne løsning en
meget høj grad af sikkerhed. Servicerer websitet flere målgrupper
kan man med fordel nøjes med at inddrage 3 personer fra hver
målgruppe.
Ulemper
Inddragelsen og test med brugere tager tid - ofte 3-4 uger - på
grund af de mange arbejdsprocesser: Opgaver/scenarier, rekruttering,
afvikling af sessions, afrapportering. Testen kan pga. højt timeforbrug
være forholdsvis omkostningstung. Men det afhænger naturligvis
af konsulentens timepris og en række praktiske forhold.
Tænke Højt - brugervenlighedstest |
||
Anvendelighed |
Optimal lønsomhed |
Ulemper |
Udpeger både grundlæggende fejl og mere komplekse fejltyper
i f.eks. brugsflow |
Kvalitetssikring af e-handelssitet, sitet med stor trafik eller på sitets med meget kritiske brugere |
Relativ lang produktionstid |
Fakta-sider i guiden
Guiden består af en introside samt en række faktasider med detaljerede beskrivelser:
Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser
Brugerworkshop
Interview
Brugervenlighedsanalyse
Brugervenlighedstest
Onlinesurvey
Onlinestatistik
Logfilsanalyse
Eyetracking
Ydelsestest
Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,