Boganmeldelse af Motiverende design

Motiverende design er pligtlæsning for fagfolk, som arbejder professionelt med webløsninger.

Anmeldt af Henrik Hansen

Bogen "motiverende design" handler om webdesign, men i bredere forstand end blot det grafiske webdesign. Nemlig når webdesignet omfatter alle væsenlige elementer dvs. grafik, billeder, tekster, form, indhold, relevans og struktur.

 

"Motiverende design. Sådan ændrer du brugernes adfærd på hjemmesiden" har sin egen hjemmeside på wiki.webdezign.dk.

Bogen er udgivet af Frydenlund, hvor den også kan bestilles online.
130 sider, 199 kr. ISBN: 87-7887-286-3

Webdesign med formål
Bogen behandler emnet "webdesign med formål" udfra den vinkel at webdesign kan motivere til bestemte handlinger. For professionelle webdesignere og andre fagfolk er det ikke en nyhed, at webdesign indgår i en kontekst og har et bestemt formål. Alligevel har det her i Internettets første årti været et stort problem med webdesign, der ikke i fornøden grad understøttede hovedformålet med hjemmesiden.

Alene derfor er bogen særdeles relevant.

Brugervenligt webdesign og hvad så?
Tilbage i 1990'erne i de glade dotcom-dage, så man i praksis stort på om webdesignet understøttede et websites formål.
Det gav usabilityfolk som Jakob Nielsen guru-status at rejse verden rundt og sige "If you can't find it, you can't buy it" om produkter, der ikke kunde findes på websites bl.a. pga. ringe design/struktur. Jakob Nielsens anbefalinger var tidstypisk korrekte, selvom man allerede dengang kunne kalde Jakob Nielsen for ortodoks indenfor www-brugervenlighed. Basis for Jakob Nielsen og hans udtalelser var på godt og ondt 1980'ernes forståelse af at computerteknologi skulle være brugervenligt.

Det motiverende design (persuasive design)
Heldigvis var der andre, som sidst i 1990'erne anskuer webdesign i en større og langt mere meningsfuld sammenhæng udover at hjemmesider skal være brugervenlige. "Motiverende design" formuleres af forskeren B. J. Fogg fra Stanford University (oprindeligt kaldet "persuasive design" på engelsk). Som benævnelsen antyder er idéen, at der kan anvendes bestemte virkemidler som i sammenhæng med brugerens/målgruppens behov appellerer til bestemte handlinger.

Bogen gennnemgår modellen bag "motiverende design", som omfatter 9 såkaldte grundlæggende motivationsstrategier. De 9 motivationsstrategi opstår som krydsninger mellem mellem et virkemiddel (det grafiske, det sproglige eller det strukturelle) og 3 definerede behov hos brugeren (et
funktionelt behov, et behov for relevans og et emotionelt behov).

De 9 motivationsstrategier

 

Grafisk virkemiddel

Sprogligt virkemiddel

Strukturelt virkemiddel

Funktionelle behov

Synlig og simpelt

Skriv forståeligt og kortfattet

Gør strukturen enkel

Behov for relevans

Vær illustrativ

Skriv relevant

Information på rette tid og sted

Emotionelle behov

Vælg passende grafisk stilart

Vel passende skrive stil og genre

Skab en god historie

Hvilke motivationsstrategier man vælger afhængig af den kontekst og den målgruppe man ønsker at motivere.

Pædagoisk med nutidige og relevante eksempler
Motiverende design gennemgår de enkelte vinkler, at motivere ud fra på en pægagoisk måde, men uden at miste kontakten til det teoretiske fundament. Der krydres passende med nutidige og relevante eksempler, fra websites mange har kendskab til og måske selv anvender, bl.a.:

  • SAS
  • Jubii
  • Google
  • DSB
  • Nationalmuseet
  • Netborger
  • Apple
  • Tele2
  • Årstiderne.com
  • KMD
  • Boneparte
  • Aros
  • Information
  • Og flere andre

Se bogens indholdsfortegnelse her.

Hvordan kommer man igang?
Bogens store styrke er, at den giver overblik over sammenhængen mellem indhold/virkemidler på hjemmesiden og behov hos brugeren. Dens bidrag til "persuasive design" er at få gjort emnet konkret og håndterbart.

Hvad læseren ikke får, er en løsning. Der vil givet være en del, der siger: "Det lyder sgu' godt - den køber vi, hvordan kommer vi igang." Her har bogen et skisme, fordi den netop er let at gå til og den vil givet blive læst - og bør læses af mange fagfolk og/eller studerende. Samtidig er det min vurdering, at det i praksis vil være en udfordring for mange og kræve en del weberfaring at få implementeret motiverende design i praksis.

Men måske bliver det jo så til en ny udgivelse.

Om forfatteren Jens Hofman Hansen
På hjemmesiden www.webdezign.dk skriver Jens Hofman Hansen om sit virke:

"...er ansat på Statsbiblioteket som usabilitykonsulent. Desuden er jeg konsulent for en række virksomheder og institutioner...".
"...er uddannet på informationsvidenskab ved Aarhus Universitet, hvor jeg har studeret interaktionen mellem menneske, maskine, organisation og samfund."

Bogen om motiverende design er blevet til på bagkant af Jens' speciale fra Aarhus Universitet, som gav Jens et fornemt 13-tal. Jeg vil "nøjes" med at give bogen er flot 10-tal for at være såvel let tilgængelig og holde et passende niveau.

Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,

Brugervenlighed, test & optimering

Effektmåling, statistik & logfilanalyse

Onlinesurveys & spørgeskema-
undersøgelser

Konsulentydelser & strategisk rådgivning

Kurser, workshop & foredrag

Referencer

Priser & tilbudsgivning

Om Abilitor

Aalborg
Scheelsminde
Tlf. 70208015
Mobil 26237015
Ophavsret & Ansvar
 
 
BLOGGEN

Henrik Hansen blogger:


Forelæsning, AAU: Brugerdrevent onlinesalg & -marketing

Oplæg: Optimering og bedre usability med Google Analytics

GABC 2011: Highlights fra Google Analytics-konference

KL & Det Offentlige kløjs i brugervenlighed – ups!

Usability: Strategisk værktøjskasse med 10 års Learnings & Best Practice

Domænesag: PBS’s image lider ubodelig skade

Gå til blog.abilitor.dk
BØGER

Boganmeldelse af Motiverende Design
- pligtlæsning for fagfolk

ARTIKLER

Internetkoncept og kravspecifikation for det effektive website

Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

10 år efter The DOT-COM Gold Rush, men stadig aktuelle artikler om
Usability - et overset ledelsesansvar

Internetløsning - ikke satsning

APROPOS

Godt at vide:
Definition af brugervenlighed

***

Hver måned klikker ca. 2,1 mio. brugere
på løsninger, som Abilitor arbejder med.

Få selv aktuel viden om dine brugeres adfærd på Nettet:
Kontakt Abilitor

Se reference-liste her.

 
Til forsiden

ForsideTip en venKontakt  • Oversigt 

 
www.abilitor.dk Google 
topbar