Usability - fra Internetsatsning til løsning
Denne artikel fokuserer på, hvordan man i praksis indfører
usability-tankegang og brugerrespekt og målgruppeforståelse
i Internetorganisationen hos ledere og beslutningstagere.
af Henrik Hansen
Et væsentligt punkt er at flytte det mentale fokus fra "Internetsatsning"
til "Internetløsning" og begynde at anvende usability som styringsredskab
frem for brandslukning.
Denne artikel blev første gang er offentligtgjort på www.notabene.net, nov. 2000 og bør læses som en opfølgning på artiklen "Usability er et ledelsesansvar" fra sept. 2000. April 2005: Mange af de nævnte problematikker ses dog stadig. Løsningerne er også stadig de samme, hvilket fortsat gør artiklerne aktuelle. |
Man "satser" naturligvis ikke med virksomhedens repræsentation på Internettet. Eller gør man? Lad os se på, hvordan det står til med den helt fundamentale brugerrespekt på danske e-handel-sites?
Web Wild West - troværdigheden sendt til tælling
Udfra brugeradfærden Kun-Et-Klik-Væk må brugervenlighed betragtes
som en grundlæggende del af sitets brugerservice og derfor også som
en stærk konkurrenceparameter mellem konkurrerende sites.
Brugervenlighed indgår som en del af sitets branding og troværdighed.
Troværdighed er bl.a. overholdelse af gældende lovgivning:
- Det danske Web Wild West. Det må være konklusionen på Forbrugerombudsmandens højaktuelle undersøgelse fra oktober 2000 af 22 danske e-handel sites. Alle e-handel sites uden undtagelse overtrådte lovgivningen! (Se rapporten "Handel og markedsføring på Internettet" (www.forbrugerstyrelsen.dk/jura/fjura/sager/inetrap.asp).
- "Lovløse tilstande på Internettet" skriver Jyllands-Posten d. 26. oktober 2000 i en test af 6 cd-butikker på Internettet. Kun én butik overholdt lovgivningen! Det var CDSkiven (www.cdskiven.dk), som iflg. JP var både bedst og billigst.
- "Hvor bliver julehandlen af?" spørger Bitconomy den 14. nov. 2000 i artiklen (www.bitconomy.dk/nyheder.asp?id=1075) og refererer til tal fra Nielsen/NetRating. Undersøgelsen viser, at julehandlen via nettet pt. ligger langt under 1999-niveauet.
- "E-handel skranter" skriver Jyllands-Posten den 15. nov. 2000 - og at brug af kreditkort på nettet falder på trods af den forestående julehandel.
Die dumme Dänen
Sat på spidsen viser de 2 første undersøgelser, at site-ejerne generelt
anser brugerne for "dumme" - og de sidste 2 undersøgelser bekræfter,
at det er de ikke!
Dette er situationen til trods for de højlydte advarsler om brugernes
usikkerhed ved e-handel og Kun-Et-Klik-Væk-adfærd. Det er påfaldende,
i hvor høj grad almindeligheder stadig ikke efterleves på e-handel sites.
Og det er overraskende, når det er parametre som branding/imagepleje,
troværdighed, omsætning og måske overlevelse, der står på spil.
Implementering af brugervenlighed
I det nedenstående har jeg samlet en række konkrete anvisninger, der
kan benyttes efter behov. Måske vil nogle af dem synes elementære. Men
førnævnte undersøgelser viser netop, at der er brug for elementær viden
og elementære værktøjer.
Målet med anvisningerne er således at række Internetorganisationen en
hjælpende hånd til håndtering af brugervenlighed internt.
Her følger først 3 generelle regler, som kan hjælpe til at perspektivere
begrebet og omfanget af "brugervenlighed".
Regel 1: Brugervenlighed er basal kundeservice
Mange virksomheder ønsker at overføre den fysiske verdens kompetencer til den virtuelle verden på Internettet.
Tænk på brugervenlighed som man tænker på service i en fysisk butik. Dårlig kundeservice i den fysiske butik - kunden er på vej væk. Dårlig brugervenlighed i den virtuelle butik - kunden er på vej væk. Fællesnævneren er en dårlig oplevelse.
I den fysiske verden er servicepakken en konkurrenceparameter. Brugervenlighed er en del af det enkelte sites samlede "servicepakke" og derfor en del af sitets evne til at konkurrere mod andre sites.Regel 2: Brugervenlighed er brugerrespekt
Et website er et medie til dialogmarkedsføring. Brugervenlighed handler om dialog afstemt i forhold til brugerens præmisser og imødegåelse af brugerens forventninger under besøget på sitet.
Ligesom en salgskonsulent møder enhver kunde med passende respekt, bør et website også udvise respekt for den bruger, der tilhører målgruppen.Regel 3: Tænk brugervenlighed i alle sites udviklingsfaser
Er du beslutningstager eller initiativtager til en web-løsning, så inddrag målgruppen så tidligt som overhovedet muligt i din tankegang. Tænk fra starten på, at det er en person i kød og blod - ikke en robot - der om et halvt år skal kunne bruge denne lidt løse, men glimrende idé.
Dette var nogle grundregler. Her følger nogle konkrete anvisninger.
Brugervenlighed i Internetstrategien
Internetstrategien er styrende for den samlede web-løsning. Eks.:
En virksomhed ønsker at mindske mængden at telefoniske henvendelser
ved at bruge Internettet som kommunikationskanal.
Dette vil være en del af Internetstrategiens kravsæt til løsningen.
Det er indforstået, at det kræver, at målgruppen kan anvende sitet.
Lad det ikke være indforstået! Skriv i kravspecifikationen, at målgruppen
skal kunne anvende sitet som tiltænkt.
I Internetstrategiens målgruppebeskrivelse bør der tilføjes nogle linier
om målgruppens forventede færdigheder på Internettet. Den adfærd skal
sitet udvise respekt omkring.
CRM-strategi - en glimrende platform for brugervenlighed
Customer Relationship Management-løsningerne (CRM) vinder lige så
stille fodfæste, fordi det hjælper virksomheden til at rette aktiviteter
og interne processer mod bestemte og afgrænsede kundegrupper. CRM er
groft sagt Den Gamle Købmands indgående kendskab til den enkelte kundes
behov og forbrug blot i en moderne elektronisk udgave.
Internettets potentiale til at understøtte en CRM-løsning er stort og
vidtrækkende for den enkelte virksomhed. En CRM-strategi er nemlig direkte
rammesættende for virksomhedens aktiviteter på Internettet, fordi den
indeholder en kundestrategi og en relationsstrategi.
For Internetstrategien betyder det, at vi her kan uddrage helt klare
anvisninger for, hvad sitet skal kunne, og på hvilken måde sitet skal
komme brugeren/kunden i møde. På den måde er CRM-strategien kort sagt
en Guds gave til implementering af brugervenlighed.
Brugervenlighed i Internetkonceptet
Personificér målgruppen i en beskrivelse på en halv A4-side og lad
det indgå i indledningen til konceptet. Lad denne beskrivelse cirkulere
åbent. Produktionen af en web-løsning er ofte kompliceret og kræver
deltagelse af mange fagområder.
Alle, der kommer i berøring med web-produktionen og senere det færdige
site, skal have et klart billede af sitets brugere. Det kan ikke undgås,
at denne beskrivelse bliver karikeret. Men hellere det end at 10 personer
har 10 meget forskellige billeder af, hvem man udvikler sitet til.
Hvis sitets målgruppe følger f.eks. Minervas segmentering af den danske
befolkning, så brug den personificerede målgruppebeskrivelse, der findes
dér som udgangspunkt. Husk at medtage beskrivelser af brugerens adgang
til hardware, hardwarens bestykning, opkoblingens hastighed etc.
Brugervenlighedsanalyser som kvalitetskontrol under produktionen
Jo bedre målgruppen er beskrevet, f.eks. som en personificering,
jo lettere bliver det at forfølge det mål, at målgruppen kan anvende
sitet som tiltænkt.
Ved hele tiden at benytte den personificerede beskrivelse som pejlestang,
vil det give et bedre kvalitativt fundament for interne vurderinger/diskussioner
af design, interaktivitet, prototype eller det færdige site.
Web-produktioner er i sagens natur meget forskellige. Der er dog 3 klare
milepæle, hvor usability-analyser bør gennemføres:
- Når der foreligger et (eller flere) designudkast
- Når sitet findes som beta-version med en vis interaktivitet
- Når sitet er færdigt, men ikke markedsført
På alle 3 niveauer er det muligt at inddrage brugere fra målgruppen.
Et e-handel site - stort eller lille - skal simpelthen virke, og sitet
skal testes af brugere fra målgruppen, i hvert fald inden markedsføringen.
IKEA har med markant succes markedsført deres web-shop med store skilte
i større udvalgte danske byer. Alle skilte havde en karakteristisk blågul
tekst. "Her åbner IKEA". Det gav omtale. Mange lokalområder troede simpelthen
at næste IKEA kom til at ligge i deres by. Det geniale i kampagnen var
naturligvis, at man mente www.ikea.dk.
Denne torsdag aften, hvor dette skrives, er sitet nede. Varerne er ikke
kommet til tiden, hverken kontooprettelse eller bestilling via web-shoppen
kunne gennemføres - det måtte gennemføres telefonisk.
Mit årgamle positive billede af Ikea, som en effektiv virksomhed, jeg
kan regne med, er krakeleret. Hvad er den glimrende kampagne i dag værd?
Hvad er image tabet?
Kort og godt: E-handel sites skal testes fra A-Z, Jo tidligere i udviklingsforløbet,
jo bedre (dette gælder naturligvis også informationssites). Skaden kan
blive uoprettelig.
Når troen råder - den russiske metode
Hvis pengepungen er stor nok, kan man vælge at "tro" sig til en
god Internetløsning og spille Russisk Roulette. Gå online hurtigst muligt,
markedsfør, luk øjnene og tro på, at det skal nok gå alt sammen.
Det medfører, det som visse e-handel sites i ramme alvor kalder, "vores
børnesygdomme", når det viser sig, at løsningen ikke virker, og de besøgende
kom, så. og gik igen.
I Computerworld har Aalund Business Research d. 20. nov. netop offentliggjort
en undersøgelse (www.computerworld.dk/vis_artikel.asp?ArticleID=8740)
foretaget blandt de ansvarlige for de 200 største private og offentlige
sites. Hos 54 % af de private og 75 % af de offentligt ejede sites ved
den ansvarlige ikke, om sitet rammer målgruppen. Det står i skarp kontrast
til, at 80 % af alle "føler", at man når målsætningen med sitet. Gennemsnittet
af Internet-investeringerne nærmer sig 400.000,- pr. site.
Begrebet "Internetsatsning" er ikke kommet ud af den blå luft.
Fra satsning til løsning - kravsæt, specificér, mål, justér
Man "satser" naturligvis ikke med virksomhedens repræsentation på
Internettet. Man stiller sig spørgsmålene: Hvad er det overordnede mål
med sitet, og hvordan forfølger vi det mål?
Hvad skal sitet kunne? Kan målgruppen det med sitet, som vi tror de
kan? Opnår vi det med sitet, der er vort mål?
Metoderne til at belyse disse spørgsmål findes. Det eneste, det kræver,
er, at ledere og beslutningstagere anvender lidt mentalt knofedt for
at ændre fokus fra "Internetsatsning" til "Internetløsning". En metode
til at nå dertil er at inddrage brugervenlighed strategisk, taktisk
og operativt i arbejdet med sitet.
Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,