Internetkoncept og kravspecifikation for det brugervenlige og effektive website
Guide til det brugerorienterede og effektive website
Hvem henvender denne guide sig til?Denne guide er almen og har relevans for stort set alle typer websites. Konceptbeskrivelsen er et styringsværktøj? Hvorfor en konceptbeskrivelse? Er webløsningen mere omfangsrig, bør mere strategiske overvejelser altid inddrages og evt. beskrives i en internetstrategi. |
Med passende omtanke og planlægning er det muligt med få ressourcer at udvikle et brugerorienteret og effektivt website. Her ser vi på de overvejelser og beslutninger man kan træffe inden selve produktionen af sitet går igang - og hermed slippe for de ærgelser og det ressourcespild et uigennemtænkt website er for både siteejer og bruger.
Når alle væsentlige punkter er beskrevet samles alle ender i en kravspecifikation for sitet. Og så er det bare at gå igang.
Det effektive styringsværktøj
Internetkonceptet bliver et effektivt styringsværktøj
når det bygges op omkring de 2 grundparametre
Virksomhedens mål for websitet
Målgruppen og dens behov / præferencer
Uden mål og målgruppe er der ikke noget at styre efter. Derfor indeholder en god konceptbeskrivelse en masse svar. Groft sagt en oplistning af hvem, hvad, hvorfor, hvordan, hvornår i ét dokument. Konceptbeskrivelsens væsentligste formål er at samle alle væsentlige tråde så målet og målgruppen ikke slippes af syne.
Hvorfor have et website?
Da websitet ofte fungerer som en virtuel snitflade mellem virksomheden
og målgruppen, bør de indledende overvejelser kredse omkring
virksomhedens forretningsprocesser: Hvor er det præcist vi får
et konkret udbytte af at tilbyde en målgruppe et website, der
kan nogle ganske bestemte ting. Hvis virksomheden allerede har beskrevet
sine aktiviter i en værdikæde, vil dette være et glimrende
sted at starte, hvis det er en lidt større løsning, der
overvejes.
Om målet med websitet
Et website kan have mange funktioner og målet er ofte lidt diffust. Ofte er det et mål i sig selv at den nye hjemmeside kan opdateres via en browser (CMS). Men det er en misforståelse. Dette er blot et krav til det tekniske omkring løsningen. Med mål menes der konkret hvordan websitet hjælper virksomheden i at informere, sælge, markedsføre, service osv.
Indledningen
Start med en ganske kort indledning, der beskriver virksomhedens størrelse,
arbejdsområde, ydelser eller produkter samt hvilket marked det
afsættes på (B2B eller B2C). Medtag gerne hvilke værdier,
holdninger eller services der er centrale for netop denne virksomhed
og som kan tænkes at have relevans for, hvordan websitet skal
fungere.
Hvad er situationen og status
Beskriv kort situationen, f.eks. om der allerede er et website,
hvad de generelle erfaringer er, hvad der har været godt/skidt,
hvem der har ansvaret mv. Har hjemmesiden en statistik, så medtag
nøgletal for udviklingen. Udpeg problemfelter som den nye løsning
skal minimere.
Hvad er ambitionen?
Få indkredset hvilken ambition der ligger bag og hvad der generelt
forkommer at være vigtigt. Da der som regel er begrænsede
ressourcer, vil det være passende allerede nu at gøre sig
visse overvejelser omkring prioritering:
Need to have - det er et krav, at...
Nice to have - det kunne være rart, hvis...
Eksempelvis: Skal hjemmesiden være let at opdatere? Hvor brugervenlig skal løsningen være? Skal der løbende lægges nyheder på? Skal der sendes nyhedsbreve ud? Skal løsningen kunne søgemaskineoptimeres? Skal kunderne have specielt password-beskyttet område osv. (se også guide om valg af webhotel)
Hvad er målet med websitet (MWR)
Skal websitet være et aktiv for virksomheden formuleres der nogle
klare enkle mål, som websitet måles op imod. Målene
kan altid revideres, men man skal starte ét sted.
Dårlig og upræcis formulering |
Entydig og klar formulering |
Informere fyldelstgørende om alle produkter |
70 % af alle sidevisninger skal omhandle produkter |
Informere om virksomheden |
Hver 2 besøgende vælger siden om... |
Gøre det muligt at foretage selvbetjening |
Succesraten for igangsat selvbetjening via websitet skal være 60 % |
At fastholde flere brugere i længere tid |
65 % af alle brugere bruger websitet i 3. min og 30 sek. |
Hvis det er muligt bør man formulere en Most Wanted Response (MWR), som er det endelige succeskriterie. Det kan f.eks. være
Tilmelding til et nyhedsbrev
Kontakt via formular
Bestilling af brochurer
Om målgruppen for websitet
Hvem er målgruppen?
Målgruppen er hele sitets omdrejningspunkt. Den skal beskrives.
Er der flere målgrupper skal disse medtages og det skal fremgå
om de er lige vigtige eller om der arbejdes med primær(e) sekundær(e)
målgrupper.
Hvem er brugerne?
Målgrupper formuleres ofte lidt overordnet. Men websites er for
mennesker i kød og blod. Få beskrevet brugerne og få
dem gjort til profiler - mennesker/stereotyper man kan genkende. Webdesigneren
kender jo næppe kunderne lige så godt som personalet med
kundekontakt.
Hvad lægger brugerne generelt vægt på
Der er altid nogle få ting, som brugerne identificerer og accepterer
et site på. Dette er ofte ret subjektive og følelsesmæssige
områder af sitet. Få beskrevet disse grundlæggende
elementer. I praksis vil det blot være hypoteser om brugernes
forventninger. Det bedste vil være at spørge nogle fra
målgruppen. Men er det ikke muligt er virksomhedens kendskab til
egne målgrupper det bedste råstof. Det kan f.eks. være
Sitet skal være pænt
Stilrent
Troværdigt
Hurtigt
Overskueligt
Moderne
Spændende
Selvom websites bygges for at servicere en målgruppe skal man jo ikke nødvendigvis lefle. Derfor: Vælg de ord/elementer, der er i overensstemmelse med virksomhedens ønske til branding.
Hvorfor skal brugeren vælge denne hjemmeside?
Brugeren har altid et motiv bag en handling. I praksis vil en bruger
motivere sit valg af et website med: Jeg har brug for at vide.... Jeg
vil gerne finde ud af.... Jeg skal have købt.... osv. Vær
konkret om, hvorfor brugeren skal vælge netop denne hjemmeside
og hvilket behov der opfyldes.
Kravspecifikation, indhold og omfang
Når mål og målgruppen er indkredset er der grundlag for at beskrive
Hvad websitet konkret skal kunne
Hvilke funktionaliteter sitet skal indeholde,
Hvilke og hvor mange sider sitet skal omfatte
Hvor detaljeret indholdet skal være
Hvordan indholdet skal prioriteres.
Brug et flowchart som skelet
Et mindre website på 15 sider kan hurtigt overskues. Men hvad
så når websitet vokser med virksomhedens vokseværk
eller sitet skal sprogversioneres og tilpasses forskellige markeder.
Beskriv hele websitets overordnede linkstruktur i et flowchart (henvisninger siderne imellem bør ikke medtages). I praksis minder et flowchart om indholdsfortegnelsen i en bog og når sitet er færdig svarer dette til sitets oversigt (sitemap).
Med flowchartet i hånden er der klarhed over, hvor mange sider det nye website omfatter.
Interaktivitet og detaljering af funktionalitet
Indeholder sitet selvbetjeningsrutiner, tilmeld/afmeld nyhedsbrev, salgsprocesser,
skal disse funktioner og deres meddelelsessider medtages og beskrives
hver for sig.
Råskitse af forsiden
På baggrund af flowchartet og dets prioriteringer kan man
vælge at udarbejde en råskitse (ikke nødvendigvis
i grafik, blot i tekstbehandlingen). Formålet med råskitsen
er at få klarhed over den grundlæggende prioritering og
evt. foretage en indledende test overfor personer fra målgruppen.
Kravspecifikation
Kravspecifikationen kan være på alt fra 1 A4 side til
en hel rapport på store webløsninger. Ofte minder en kravspecifikation
om en varedeklaration. Nedenstående er derfor blot til inspiration
og uprioriteret, da den effektive løsning altid er individuelt
tilpasset:
Downloadtider (af forsiden / første side og efterfølgende sider)
Overskuelighed (antal links på forsiden)
Udskriftsvenlighed
Crossbrowser-funktionalitet (fungerer hjemmesiden på målgruppens browsere?)
Søgemaskinevenlighed - kan sitet crawles af søgemaksinerobotterne
Internetmarkedsføring og søgemaskinesynlighed - f.eks. om sitet mhp. søgemaskineoptimering
Adgang til opdatering via en browser (CMS)
Generel brugervenlighed
Forståelighed (LIX-tallet og teksternes tilpasning til medieet)
Læsbarhed (valg af fonttyper, fontstørrelse, fontfarver og kontrastniveau)
Oppetid på webhotellet
Tilgængelighed (valg eller fravalg af teknologier, der kræver plugins)
Support ved fejl
Vedligehold af Content Management Systemet
Fremtidssikret (f.eks. ved at databasen i et CMS kan tilpasses andre CMSer)
Backup af data
Adgang til rå logfiler
Online internetstatistik (med mulighed for tilpasning)
- Og vel allervæsentligst; at den kommende webløsning er attraktivt, behovsorienteret, nærværende og troværdig overfor kunderne/brugerne.
Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,