Definition af brugervenlighed / usability

En meget udbredt definition på brugervenlighed/usability for software - og tildels web-applikationer - omfatter følgende parametre: Let at lære, let at huske, effektivt at bruge, forståelig, tilfredsstillende at bruge.

Brugervenlighed er en parameter, der rummer en meget lang række delparametre, hvor af nogle er konkret målbare, nogle kan vurderes udfra alment anerkendte heuristikker (experterfaring + tommelfingerregler) og nogle er overvejende subjektive. Et vigtigt redskab er derfor at vurdere den samlede ydelse udfra en række hovedparametre. Den traditionelle og alment udbredte definition på et brugervenligt system indeholder 5 hovedkriterier, som her er fortolket i relation til web:

  • Let at lære
    Førstehåndsindtryk (hastighed/ventetid, grafisk udtryk)
    Udtryk i: Hvad kan jeg her? Hvorhenne og hvor hurtigt kommer jeg i gang?

  • Let at huske
    Overblik
    Genkendelighed
    Ensartethed
    Homogenitet
    Udtrykt i: Kan jeg genkende sitets termonologi og måden sitet tilbyder sin funktionalitet på?

  • Effektivt at bruge
    Får jeg hurtigt nogle relevante tilbud?
    Navigationsflow
    Struktur
    Overblik
    Interaktion (søgeresultater, segmentering i søgeresultater)
    Hastighed/ventetid
    Linkangivelse
    Udtrykt i: Kan jeg finde rundt? Hvor er jeg (i en proces)?

  • Forståelig
    Indhold (struktur og overskrifter)
    Billeddækning
    Læsbarhed (lix-tal, fonttyper, fontstørrelser, fontfarver/kontraster)
    Interaktion (svartekskter i søgeresultater)
    Forstår jeg i overvejende grad mine muligheder?

  • Tilfredsstillende / rart at bruge
    Subjektiv tilfredshed
    Totaloplevelse
    Behovsopfyldelse
    Udtryk i: Vil jeg besøge sitet igen (sitet bookmarkes) eller har jeg allerede anvendt sitets tilbud - MWR-parametrene/ROI)

Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,

Brugervenlighed, test & optimering

Effektmåling, statistik & logfilanalyse

Onlinesurveys & spørgeskema-
undersøgelser

Konsulentydelser & strategisk rådgivning

Kurser, workshop & foredrag

Referencer

Priser & tilbudsgivning

Om Abilitor

Aalborg
Scheelsminde
Tlf. 70208015
Mobil 26237015
Ophavsret & Ansvar
 
 
BLOGGEN

Henrik Hansen blogger:


Forelæsning, AAU: Brugerdrevent onlinesalg & -marketing

Oplæg: Optimering og bedre usability med Google Analytics

GABC 2011: Highlights fra Google Analytics-konference

KL & Det Offentlige kløjs i brugervenlighed – ups!

Usability: Strategisk værktøjskasse med 10 års Learnings & Best Practice

Domænesag: PBS’s image lider ubodelig skade

Gå til blog.abilitor.dk
BØGER

Boganmeldelse af Motiverende Design
- pligtlæsning for fagfolk

ARTIKLER

Internetkoncept og kravspecifikation for det effektive website

Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

10 år efter The DOT-COM Gold Rush, men stadig aktuelle artikler om
Usability - et overset ledelsesansvar

Internetløsning - ikke satsning

APROPOS

Godt at vide:
Definition af brugervenlighed

***

Hver måned klikker ca. 2,1 mio. brugere
på løsninger, som Abilitor arbejder med.

Få selv aktuel viden om dine brugeres adfærd på Nettet:
Kontakt Abilitor

Se reference-liste her.

 
Til forsiden

ForsideTip en venKontakt  • Oversigt 

 
www.abilitor.dk Google 
topbar