Definition af brugervenlighed / usability
En meget udbredt definition på brugervenlighed/usability for software - og tildels web-applikationer - omfatter følgende parametre: Let at lære, let at huske, effektivt at bruge, forståelig, tilfredsstillende at bruge.
Brugervenlighed er en parameter, der rummer en meget lang række delparametre, hvor af nogle er konkret målbare, nogle kan vurderes udfra alment anerkendte heuristikker (experterfaring + tommelfingerregler) og nogle er overvejende subjektive. Et vigtigt redskab er derfor at vurdere den samlede ydelse udfra en række hovedparametre. Den traditionelle og alment udbredte definition på et brugervenligt system indeholder 5 hovedkriterier, som her er fortolket i relation til web:
- Let at lære
Førstehåndsindtryk (hastighed/ventetid, grafisk udtryk)
Udtryk i: Hvad kan jeg her? Hvorhenne og hvor hurtigt kommer jeg i gang?
- Let at huske
Overblik
Genkendelighed
Ensartethed
Homogenitet
Udtrykt i: Kan jeg genkende sitets termonologi og måden sitet tilbyder sin funktionalitet på?
- Effektivt at bruge
Får jeg hurtigt nogle relevante tilbud?
Navigationsflow
Struktur
Overblik
Interaktion (søgeresultater, segmentering i søgeresultater)
Hastighed/ventetid
Linkangivelse
Udtrykt i: Kan jeg finde rundt? Hvor er jeg (i en proces)?
- Forståelig
Indhold (struktur og overskrifter)
Billeddækning
Læsbarhed (lix-tal, fonttyper, fontstørrelser, fontfarver/kontraster)
Interaktion (svartekskter i søgeresultater)
Forstår jeg i overvejende grad mine muligheder?
- Tilfredsstillende / rart at bruge
Subjektiv tilfredshed
Totaloplevelse
Behovsopfyldelse
Udtryk i: Vil jeg besøge sitet igen (sitet bookmarkes) eller har jeg allerede anvendt sitets tilbud - MWR-parametrene/ROI)
Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,